Så du er kalt inn til andregangsintervju. Kanskje elsker du denne situasjonen, eller så gir den deg en lettere klaustrofobisk følelse. Jeg tilhører sistnevnte gruppe. Det har hendt at jeg blir så nervøs at jeg begynner å skravle på autopilot og glemmer at intervjuet er en dialog. Jeg har derfor lært meg noen metoder som hjelper meg litt.
Forbered deg mentalt
Har du kommet videre til andregangsintervju, så har du sannsynligvis allerede kikket gjennom årsrapporten og nettsiden, muligens til og med snakket med noen som jobber der. Ikke? Gjør det.
Idrettsutøvere og musikere har sine rutiner for å prestere i en stressa situasjon. Jeg blir mindre nervøs av å legge frem klærne dagen før, være på intervjustedet en halvtime før start og å plukke opp en kaffe på veien. Og så ser jeg for meg at det går så bra, så. 10 minutter før jeg skal inn, begynner jeg å snakke meg selv opp: «Kom igjen, dette KAN du. Du har masse erfaring, du er flink til ditt og datt osv.» Du har kanskje andre rutiner, men det kan være et poeng å vite hva som får deg til å yte best.
Bestem deg for tre ting du vil formidle
Siden en del intervjuer kun varer 45 minutter, kan du ikke sitte og tvære ut tida og koseprate før du kommer til poenget. Jeg har gjort det. Vi hadde det alle sammen innmari koselig, men da jeg gikk ut døra hadde jeg ikke fått sagt ett eneste ord om hva jeg kunne.
Av og til inneholder en stillingsannonse flere plussord enn talene i et gjennomsnittlig 50-årslag. Ofte kan du slå sammen de etterlyste egenskapene, slik at du sitter igjen med kategorier av egenskaper. Positiv, energisk og engasjert kan f.eks. grupperes til engasjert, mens nøyaktig, detaljorientert og grundig også beskriver mye av det samme.
Du får ikke servert alle egenskaper og oppgaver du har erfaring med til arbeidsgiver på intervjuer. Forskning viser også at folk bare husker tre punkter, så sørg for at disse er gode. Ta for deg stillingsannonsen og søknaden du har skrevet. Tenk over på forhånd om det er tre egenskaper ved deg som person du vil få frem, og konkrete eksempler på oppgaver du har levert som beviser at du er slik som du beskriver.
Tenk deg om før du snakker
Plutselig sitter du i er møterom som rommer 12, men hvor 4-5 personer har funnet plass. En av dem er deg. Du sitter bevisst linjalrak i ryggen ved et bord med enorm avstand til sjefen du så gjerne vil jobbe for.
For min egen del vet jeg at jeg «må sitte på ordene» for å unngå å snuble i dem. Hvis du er en av dem kan det funke å vente før du svarer, spesielt på vanskelige spørsmål. Vent. Ta tiden inne i deg og vent, et sekund, to sekunder, tre sekunder, fire sekunder. Kanskje så mye som sju. Kjøp deg tid.
For deg føles det kanskje som en evighet, men det oppfattes faktisk ikke slik på den motsatte siden av bordet. Du har kanskje hørt Jens Stoltenberg når han snakker? Eller Erna Solberg? Virker de nervøse når de snakker, eller utstråler de autoritet og troverdighet?
Det er dessuten mye bedre at intervjuerne snakker deg i senk enn at du gjør det, forutsatt at de ikke søker en "ordmitraljøse med entusiasme for enetale". Våg å gi både deg og intervjuerne plass til den gode samtalen. Da kan det hende de vil snakke med deg en tredje gang også.