I sommer har jeg hatt internship hos Marked & Kommunikasjon i Adecco i Oslo. Jeg fikk stillingen etter å ha vært en av de topp 10 i Konsernsjefen 2019, en årlig kampanje som Adecco arrangerer for studenter. Jeg søkte litt tilfeldig, i hva jeg bare kan kalle et sommerjobbsøkekaos.
Bra for CV-en
Det er ingen hemmelighet at de fleste studenter vil ha et relevant internship som gir erfaring, ser bra ut på CV-en og betaler godt. Internship-stillingene i Oslo er få, og det er alltid mange søkere. Jeg følte meg veldig heldig som fikk være med på innspurten i rekrutteringsprosessen med ni andre studenter, og så ende opp med å få en mulighet til å jobbe for Adecco.
Så hva har jeg gjort som Intern?
I sommer har jeg gjort alt fra å lage promo-videoer, jobbet mye i InDesign, og gjort klart det som skal ut på Facebook utover høsten. Jeg har hjulpet til med å bygge landingssider til en ny opplæringsportal, skrevet blogginnlegg og vært med på å planlegge Konsernsjefen 2020. Jeg har passet på at merkevarer som hører under Adecco Group-paraplyen er klare til å lanseres i Markedspakken, en portal for merkevarebygging og markedsføring.
Det man ikke kan…
Jeg har lært at det man ikke kan; kan man lære seg. Jeg kunne litt Adobe fra før, men hadde aldri jobbet i InDesign og lite med Adobe Premiere. Nå har jeg brukt mange timer i InDesign og Premiere, og føler meg komfortabel med det. Jeg hadde aldri kodet før, men har alltid vært interessert i webdesign. Så da jeg ble oppfordret til å ta kurs i HTML og CSS for å kunne hjelpe litt til med design av landingssider, skjønte jeg at det var en mulighet til å lære noe litt skummelt og helt nytt. Nå skal jeg ta kurs i SEO, og fortsette å lære meg så mye som mulig både innenfor webdesign-verdenen og Adobe.
Hva skal til for å trives?
Jeg har lært at de du jobber med betyr alt for at du trives i jobben. Jeg var heldig, fordi da jeg startet i Adecco så hadde jeg allerede folk jeg kjente fra topp 10, som også skulle jobbe for Adecco i sommer. I tillegg ble jeg tatt inn som en del av det utrolig flotte M&K-teamet. De ga meg en fin blanding av frihet og veiledning, og svarte på alle spørsmål jeg måtte ha. De oppfordret meg til å bruke det jeg kunne for å hjelpe til. Det var rett og slett veldig hyggelig på jobb, som gjør at jobb var gøy.
Kreativt og strategisk
Jeg har lært at jeg liker å blande sammen det kreative og det strategiske. Jeg har kunnet bruke mange deler av utdanningen min, og har fått vist fram mye av hvem jeg er i sommer gjennom mange forskjellige prosjekter. Jeg har rett og slett fått brukt mange deler av hodet. Jeg har lært mye av å se arbeidet som ligger bak et markedsteam som har ansvar for mye.Tusen takk for meg, M&K, Adecco og Konsernsjefen 2019. Takk for at dere ga meg en mulighet til å lære så mye nytt i sommer.
Josefine Brekke, Summer Intern 2019 | Marked & Kommunikasjon, Adecco