Starten av året er ofte en av de travleste periodene på arbeidsmarkedet. Bedrifter begynner å forberede seg på sommeravviklingen, og letingen etter vikarer starter. I dette blogginnlegget deler vi praktiske tips til hvordan din bedrift kan lykkes med å finne sommermedarbeidere og få solsesongen til å gå så knirkefritt som mulig.
God planlegging støtter bedriften din
Det er viktig å sette av god tid til å planlegge sommersesongen. Be ansatte dele ferieønskene sine i god tid, så du kan få en oversikt. Er det en viss periode hvor det er spesielt behov for bemanning? Sørger bedriften din for dekning gjennom hele sesongen, eller planlegger de fleste ansatte å ta ferie i juli?
Hvilken type arbeidskraft er det behov for?
Noen bedrifter stopper opp produksjonen eller stenger dørene for sommeren, mens for andre organisasjoner er det en av de mer hektiske periodene. Når du har et realistisk estimat på hvor mange ansatte som trengs for perioden, må du også sørge for at det finnes tilgjengelige ansatte til å ta seg av opplæring og kvalitetssjekking. Er bedriftens faste ansatte tilgjengelige til å veilede sommervikarene? Er det et spesielt team som har større behov for vikarer?
Hva om det er kandidatmangel i bransjen din?
I mange bransjer er det flere stillinger ledig enn det er tilgjengelige kandidater. Søket etter sommervikarere starter tidligere hvert år, og bedrifter må tenke over hvordan de tiltrekker seg kandidater.
For at din bedrift skal lykkes med kandidatattraksjonen, bør du bygge en grundig og informativ utlysningskampanje. Gen Z-ansatte verdsetter blant annet god lønn, bra frynsegoder og interessante arbeidsoppgaver. Muligheten til å bygge arbeidserfaring er ikke nok, så tenk nøye gjennom hva du kan tilby ansatte. Om du kan vise til en god lønnsmodell og ekstra tilbud i stillingsannonsen vil du skille deg positivt ut.
Invester i employer branding
Employer branding har blitt viktigere og viktigere i forbindelse med jakten på gode kandidater. Du bygger imidlertid ikke en god merkevare over natten. Kjernen i employer branding er å søke svar på hva som gjør din bedrift unik. Hvilke fordeler og muligheter tilbyr du dine ansatte? Jakten på sommervikarer er en god mulighet for din bedrift til å utvikle ditt varemerke blant unge jobbsøkere. Husk at sommeransatte er fremtidige fagfolk du kan trenge i teamet ditt.
Opplæring av sommervikarer
Viktigheten av gode opplæringsprosesser kan ikke undervurderes, uansett om det gjelder faste ansatte eller et ungt fremtidstalent for sommersesongen. Ved hjelp av en godt planlagt onboardingperiode sikrer du at den ansatte får et klart bilde av arbeidsoppgavene og forventningene. Jo bedre orienteringen er organisert, jo mer fornøyde vil de ansatte være etter endt arbeidsforhold. Gode sommerjobberfaringer kan styrke din bedrifts anseelse blant fremtidige ansatte, mens uklare roller og oppgaver kan svekke bedriftens attraktivitet på arbeidsmarkedet.
Sommerbemanning via Adecco
Hvis du samarbeider med Adecco for å finne sommerbemanningen er det vi som tar oss av all administrasjon av søknadsprosessen. Alt fra å publisere stillingsannonsen til å identifisere egnede medarbeidere, fra intervjuer til referansesjekk og oppfølging av ansettelsesforholdet. Adecco søker etter, introduserer og ansetter de best egnede for din bedrift. Når jakten på sommermedarbeidere og vedlikeholdet av ansettelsesforholdet settes ut til en pålitelig HR-partner, har din bedrift tid til å passe på at sommerferiesesongen ikke påvirker kjernevirksomheten.
Kontakt ditt nærmeste Adecco-kontor – vi hjelper din bedrift med å finne passende sommeransatte!