I dagens verden er fjernarbeid og hjemmekontor mer vanlig enn noensinne, og som sjef er det viktig å kunne håndtere medarbeideres mentale helse på distanse. Å jobbe hjemmefra kan gi mye frihet og fleksibilitet, men kan også påvirke hvordan vi har det og hvordan vi presterer. Som sjef er det ditt ansvar å forstå utfordringene og støtte ditt team, selv når dere ikke treffes fysisk.
Hvilke risikofaktorer finnes for den som jobber hjemmefra?
Å jobbe hjemmefra eller med hybridkontor har blitt veldig vanlig, spesielt etter at mange ble nødt til å holde seg hjemme gjennom pandemien. Selv om det fins mange fordeler med hybridarbeid, inkludert større grad av fleksibilitet og arbeidsro, må man som arbeidsleder være klar over de risikofaktorene som finnes. Sviktende støtte og feedback, og utydelige grenser mellom arbeid og fritid, er eksempler på faktorer som kan føre til følelser av stress, ensomhet og svekket motivasjon.
Planlegg check-ins og feedback
Det kan være selvforklarende, men det er viktig å ha faste møter med medarbeiderne for å se hvordan de har det og hvordan arbeidet går. Spør dem om de opplever noen utfordringer eller høyt arbeidspress. Gi feedback og gjør det tydelig at du ser og setter pris på anstrengelsene deres. Gjennom faste samtaler kan du oppdage eventuelle problemer i tide og gjøre noe med det. Det viktige er kontinuiteten, ikke kanalen!
Sats på det sosiale
Når man jobber på distanse kan det noen ganger føles ensomt, selv om man er del av et team. Som sjef kan du hjelpe til med å fremme sosial interaksjon og lagånd gjennom å organisere virtuelle aktivititeter og arrangementer. Det kan være alt fra digitale kaffepauser til felles prosjekt eller spill. Gjennom å skape naturlige anledninger for sosial omgang kan du bidra til å skape et fellesskap og gjøre det lettere for medarbeidere å trives, selv om de ikke kan møtes fysisk. Siden mye krevende arbeid rettet mot kunder skjer digitalt, kan det være lurt å balansere med noen avslappende digitale møter som avkobling.
Ta fram en utviklingsplan for hver ansatt
Medarbeiderundersøkelser som Adeccos Global Workforce of the Future viser at quiet quitting og andre tegn på manglende trivsel ofte kommer som et resultat av bristende kommunikasjon mellom sjef og ansatt, kombinert med mangel på utviklingsmuligheter. Hybridarbeid med større fleksibilitet verdsettes av mange ansatte, men man vil fortatt bli sett og ha muligheten til å utvikle seg i sin karriere. Sørg for at disse mulighetene finnes for dine ansatte, og sett av tid til planlegging – og gjennomføring – av personlig utvikling.
Oppmuntre til tydelige grenser mellom arbeidstid og fritid
Som leder kan du hjelpe dine ansatte gjennom å oppmuntre dem til å ta jevnlige pauser og skape et tydelig skille mellom arbeid og fritid. Forsøk å være fleksibel med arbeidstider og deadlines, så de kan ta pauser og håndtere eventuelle personlige avtaler. Samtidig bør du oppmuntre til å logge av til fast tid hver dag om mulig – slik unngår man utbrenthet og stress. Vær påpasselig med å selv unngå å sende e-poster utenom normal arbeidstid. Bruk gjerne tidsinnstilte e-poster for å sørge for at alt blir sendt i arbeidstiden.
Snakk om mindfulness og avslapningsøvelser for økt fokus
Et bra angrep mot stress og distraksjoner kan være å innføre mindfulness-trening og avslapningsøvelser i de daglige rutinene. Det finnes mye tilgjengelig i form av nettkurs som kan bidra til å øke fokus og motivasjon i løpet av en lang arbeidsdag foran datamaskinen. De samme prinsippene for mindfulness gjelder eksternt som på kontoret: lær, forankre, gi plass, sett på timeplanen og følg opp.
Oppsummert kan fjernarbeid gi en bedre balanse i livet og fungerer stort sett veldig bra, spesielt for de hvis arbeid i stor grad utføres digitalt. Som leder kan det likevel være utfordrende å lede et team som ikke er fysisk tilstede, men med god kommunikasjon og litt variasjon i timeplanen er det gode muligheter for å bygge et fornøyd og produktivt team.