I dagens arbeidsmarked er det mye snakk om mangel på søkere, og årsaken til dette er varierende. Det kan blant annet være få søkere i bransjen, manglende synlighet av ledige stillinger eller at bedriften din ikke er godt nok kjent blant søkere.
Ved å investere i rekruttering kan du styrke mulighetene for å nå rett målgruppe og tiltrekke riktig talent. Effektiv rekrutteringsmarkedsføring styrker også din bedrifts omdømme og tydeliggjør hvorfor din bedrift er den rette arbeidsgiveren.
Sørg for at din bedrift er synlig i de riktige kanalene
Det vil ikke være nok å kun publisere en stillingsannonse på bedriftens egne nettsider. Det er viktig å sikre synlighet i relevante kanaler, og være synlig der søkerne er. Digitale plattformer som Instagram, Google, LinkedIn og Facebook tiltrekker seg rundt 92% av arbeidsdyktige mennesker, og målrettet annonsering i disse kanalene kan nå flere tusen søkere på ukentlig basis. Sosiale medier gir også tilgang til passive jobbsøkere som ikke aktivt søker etter jobb, men som kan engasjeres gjennom å sjekke arbeidsgivers sider og jobbportaler.
Rekrutteringsprosessen er en del av rekrutteringsmarkedsføringen
Jevnlige og søkerorienterte rekrutteringsprosesser er en viktig del av rekrutteringsmarkedsføringen. Vurder hvilket inntrykk din bedrift formidler gjennom kommunikasjonen i søknadsperioden. Er søkere tilstrekkelig informert om hva som skjer i prosessen?
Intervjufasen er en ideell mulighet til å skape et positivt inntrykk av bedriften, så invester i profesjonelle og informasjonsrike intervjuer. Når beslutninger om utvelgelse blir tatt, så sikre at alle søkere blir informert om prosessens utfall. Som din rekrutteringspartner sørger Adecco for at søkere opprettholder et positivt inntrykk av bedriften din. Les mer om Adeccos rekrutteringstjenester for å sikre en effektiv prosess!
Viktigheten av ansattes erfaring
Hva gjør din virksomhet interessant? Dette spørsmålet kan best besvares av menneskene som allerede er en del av teamet ditt. Søkere er interessert i å høre hvordan arbeidsfellesskapet er i din bedrift, hva slags atmosfære det er blant kolleger og grunnen til at nåværende ansatte trives i organisasjonen. Hva har fått dem til å forplikte seg? Ved stillingsutlysning er det derfor viktig å tydeliggjøre hva de ansatte verdsetter i din bedrift – for eksempel attraktive lønninger, og fokus på trivsel gjennom goder eller fleksibel arbeidstid. Denne informasjonen appellerer til jobbsøkere!
Ansattes erfaringer gir merverdi til rekrutteringsmarkedsføring. For eksempel vil videohilsner fra medarbeidere gi en autentisk følelse i stillingsannonser. Når personalet i bedriften anbefaler jobben, vil den jo definitivt være verdt å vurdere!
Adecco`s rekrutteringsmarkedsføring
Med over 70 års erfaring i bransjen har Adecco vært en pålitelig partner for å hjelpe våre kunder med å finne de rette kandidatene. Vi har allerede et sterkt nettverk av arbeidssøkere, men forstår også viktigheten av rekrutteringsmarkedsføring for å fange interessen til flere potensielle søkere.
Vårt samarbeid starter alltid med en nøyaktig definisjon av søkerprofil og målgruppe. Rekrutteringsmarkedsføring og kanalene som skal brukes tilpasses for å møte din bedrifts behov, og vi ønsker alltid godkjenning av annonseforslag før kampanjen settes i gang. Vi tilpasser annonseringen til din arbeidsplass og målsetter den mot den avtalte målgruppen. På denne måten vil bevisstheten og omdømme om deg som arbeidsgiver øke blant riktig målgruppe, og dette vil også være en fordel for fremtidige rekrutteringsbehov.
Adeccos annonseringsprosess er datadrevet, og vi sikrer suksessen og effektiviteten til våre annonsekampanjer med å kontinuerlig optimalisere og variere testmetoder. Vil du høre mer om hvordan vi i Adecco kan hjelpe din bedrift med rekrutteringsmarkedsføring? Sjekk ut våre markedsføringstjenester eller ta kontakt!