Å motta et jobbtilbud er selvsagt positivt, men før du takker ja kan det være lurt å ta noen skritt tilbake og tenke over om rollen er rett for deg. Det kan være fristende å akseptere det første og beste jobbtilbudet, spesielt hvis du har vært i en lang søkeprosess uten suksess.
Noen ganger kan det være nødvendig å akseptere en jobb av ulike årsaker, men selv i slike situasjoner er det viktig å vurdere hvorfor du velger å takke ja og ha en klar plan for fremtiden. For å finne ut om jobben passer for deg, kan du stille deg selv disse spørsmålene:
Er jobben i tråd med dine langsiktige karrieremål?
Tenk over hvordan jobben vil se ut på CV-en din og forestill deg å snakke om den på et fremtidig jobbintervju. Er rollen i tråd med hva du ønsker å oppnå i fremtiden? Selv om jobben kanskje ikke reflekterer drømmejobben akkurat nå er det viktig å sørge for at du får noe verdi ut av den. Kan du bygge på ferdighetene dine og få meningsfull erfaring? Da kan det absolutt være verdt å si ja.
Forlater du din nåværende jobb eller bytter du til en ny?
Tenk nøye gjennom hvorfor du planlegger å takke ja til tilbudet. Dersom bytte av jobb er mer motivert av misnøye på nåværende jobb, enn begeistring for den nye, kan det være feil å godta. Det samme gjelder dersom du er arbeidsledig. Ikke nøy deg med en rolle som egentlig ikke passer deg bare fordi den er «bedre enn ingenting», da kan det være lurt å vente på et mer passende tilbud.
Er du fornøyd med lønnen som tilbys?
Sørg for at lønnen er konkurransedyktig og tilstrekkelig for din nåværende livsstil. Hvis du ikke er fornøyd, bør du vurdere å forhandle. Husk også å ta med fordeler i betraktningen. Kanskje du ikke er helt tilfreds med lønnen, men selskapet tilbyr betydelige goder? Vurder hva som er viktig for deg og hva du kan akseptere.
Fungerer jobben med livssituasjonen din?
Det er viktig at du har en jobb som muliggjør en sunn balanse mellom jobb og fritid. Vurder praktiske aspekter ved jobben, som fleksible arbeidstider eller pendleavstand. Er det verdt tiden? Du skal ikke måtte endre livsstilen drastisk eller gi opp personlige aktiviteter for en jobb. En bedrift som viser forståelse for at du har et liv utenfor jobb er en god indikator på at de behandler sine ansatte godt.
Er det en mulighet for vekst?
Dersom bedriften tilbyr kompetanseheving i form av relevant opplæring, workshops og kurs, er dette gode tegn på at det er en bra arbeidsgiver. Kanskje det oppstår potensielle karrieremuligheter i fremtiden?
Virker oppgavene interessante?
Se gjennom ansvarsområdene og oppgavene knyttet til stillingen. Høres de interessante ut? Selv om alle jobber innebærer noen mindre spennende oppgaver, bør de positive elementene veie tyngre. Jo mer engasjert du er i arbeidet, desto bedre vil du prestere. Vi bruker en stor del av tiden vår på jobb, derfor er det viktig å gjøre noe du trives med.
Er bedriftskulturen tiltalende?
Hver bedrift har sin egen kultur og kan være alt fra tradisjonell og formell til moderne og avslappet. Tenk på hvilket arbeidsmiljø du trives best i. Kanskje du foretrekker å holde jobb og privatliv helt adskilt? Eller er ditt ideelle arbeidsmiljø mer avslappet med en familiær atmosfære? Ta en titt på selskapets kontoer på sosiale medier. Det kan vanligvis gi deg en følelse av hvordan kulturen på arbeidsplassen er.
Hvordan er menneskene der?
Tenk tilbake på intervjuet ditt og kommunikasjonen med selskapet gjennom rekrutteringsprosessen. Dette kan gi deg en god innsikt på dynamikken og samspillet mellom kollegaene på arbeidsplassen. Hvis den potensielle sjefen din intervjuet deg, følte du at dere kom godt overens? Ble du forklart arbeidsrollen tydelig eller var personen vag i beskrivelsen? Dette kan gjenspeile deres lederstil og hvordan det vil være å jobbe med dem.